باتری لپ تاپ از جمله قطعاتی است که سازندگان و کاربران باید به آن توجه داشته باشند و به  دلیل اینکه باتری در میزان شروع به کار لپ تاپ تاثیر مستقیمی دارد اما با توجه به فناوری های که در این قطعه به کار رفته است هنوز هم این قسمت از لپ تاپ از استهلاک بالایی برخوردار است و در مدت دو تا سه سال است از کیفیت آن کاسته می شود و باید اقدام به تعویض باتری لپ تاپ دل شود.

علل خراب شدن باتری لپ تاپ دل

علل زیادی برای خراب شدن باتری لپ تاپ وجود دارد.

۱. استفاده کردن از شارژر های متفرقه یکی از علل مهم خراب شدن باتری است. کاربران باید به آن توجه داشته باشند و همچنین اگر پریزی که شارژر را به آن متصل می کنند دچار مشکل باشد احتمال آسیب بسیار زیاد است.

۲. نوسانات برق نیز یکی از عواملی است که سبب خراب شدن باتری لپ تاپ و در برخی مواقع موجب سوختن آن می‌شود. البته باید به این مسئله توجه کرد که باتری لپ تاپ بعد از مدتی دچار فرسودگی می شود و نیاز به تعویض دارد، که بهتر است قبل از اینکه قطعه دچار مشکل شود آن را تعویض کنید.

تعویض باتری لپ تاپ دل

  نشانه های خرابی باتری لپ تاپ

خالی شدن باتری در زمان کوتاهی، دیر شارژ شدن، شارژ نشدن و قطع و وصل شدن هنگام شارژ کردن و خاموش شدن لپ تاپ در هنگام استفاده از آن و مشکلاتی از این قبیل قسمتی از علائم خراب شدن باتری لپ تاپ دل هستند. همچنین یکی از علائم خرابی باتری لپ تاپ  این است که در برخی مواقع باتری باد میکند به حدی که این برآمدگی در پشت لپ تاپ به وضوح قابل مشاهده است،  هنگامی که لپ تاپ داغ می کند در صورتی که فن هیچ مشکلی ندارد خبر از خراب شدن باتری می‌دهد. بهتر است بعد از مشاهده هر یک از علائم هر چه سریعتر باتری لپ تاپ را تعویض کنید.

انواع باتری لپ تاپ دل

باتری لپ تاپ دارای چهار نوع است:

۱. نوع اول از مدل باتری های نیکل کادمیوم اند که در لپ تاپ های قدیمی بیشتر مورد استفاده قرار می گرفت. در نسل جدید لپ تاپ از آن استفاده نمی شود.

۲. نوع دوم باتری ها لیتیومیون هستند که این باتری ها امروزه بسیار رایج هستند. در بیشتر لپ تاپ های hd از آن استفاده می شود. اگر از این باتری در طولانی مدت استفاده نشود کارکرد خود را از دست میدهد.

3. سومین نوع از باتری ها باتری نیکل متال هیدرید است که از حساسیت کمتری نسبت به باتری های دیگر برخوردار اند. برای شارژ شدن به زمان زیادی نیاز ندارد.

 ۴. چهارمین نوع از مدل باتری های لپ تاپ باتری لیتیوم پلیمری بوده که نسبت به مدل های دیگر کوچکتر،سبک تر،و ایمن تر هستند. این مدل از باتری نیاز ندارند که ۱۰۰ درصد شارژ شوند و از طریق usb نیز می توان آن را شارژ کرد و از عمر بیشتری برخوردار است.

نحوه تعویض باتری لپ تاپ

تعویض باتری لپ تاپ دل با توجه به مدل دستگاه اشکال متفاوتی دارد. این کار در مدلهای قدیمی ساده تر است و به ابزار خاصی نیاز ندارد. ابتدا باید محفظه باتری که در قسمت پشتی لپ تاپ قرار دارد را باز کرد و باتری را بیرون آورده و سپس باتری جدید را جایگزین آن کرد و درب محفظه را بست.

اما این کار در لپ تاپ های جدید متفاوت است زیرا این مدل از لپ تاپ ها باتری جدا شونده ندارند و برای اینکه باتری آنها را تعویض نمود باید این کار را به وسیله ابزار و دستگاه های مخصوص انجام داد. در مدلهای جدید ابتدا درب پشتی لپ تاپ را باز کرده و  سپس پیچ های نگهدارنده را جدا و باتری را تعویض خواهیم کرد و دوباره تمامی اتصالات و پیچ ها را مطابق قبل میبندیم.

آیا برای باتری لپ تاپ دل امکان تعمیر وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله.

 راه هایی برای تعمیر باتری لپ تاپ دل وجود دارد که البته بسیار اثر کمتری را خواهند داشت.به عنوان مثال اگر خرابی باتری زیاد نباشد می توان از طریق اقداماتی مانند کالیبره کردن، احیای باتری و یا کارهای دیگر مشکل این قطعه را برطرف کرد. اما اگر باتری مدت زیادی باشد که کار نکرده باشد و یا از کار افتاده باشد تنها راه تعویض آن می باشد.حتماً به این مسئله توجه باید کرد که تداوم خرابی باتری لپ تاپ باعث آسیب رساندن به قطعات دیگر دستگاه میشود.

تعویض باتری لپ تاپ دل

چه زمانی باتری لپ تاپ دل  را تعویض کنیم؟

معمولاً زمان تعویض باتری لپ تاپ دل از طرف دستگاه به کاربر هشدار داده می‌شود. به این صورت که هنگامی که ویندوز مشخص کند که ظرفیت باتری به کمترین حد خود رسیده است به صورت خودکار به کاربر هشدار داده می شود‌. همچنین کاربر خود نیز متوجه می‌شود که ظرفیت باتری مانند گذشته نیست و عمر آن به پایان رسیده است. به عنوان مثال اگر سه ماه قبل باتری ۴ ساعت کار میکرد ولی هم اکنون این مدت زمان ۳۰ دقیقه کاهش یافته است و خود می تواند نشانه این باشد که باتری نیاز به تعویض دارد.

برای تعمیر و یا تعویض باتری لپ تاپ به نمایندگی تعمیرات دل مراجعه کنید.

راه هایی برای نگهداری و طول عمر باتری لپ تاپ

اولین اصل که برای نگهداری باتری لپ تاپ باید در نظر گرفته شود این است که باید به میزان شارژ باتری توجه کرد. حتی الامکان باید از اینکه باتری به صفر برسد جلوگیری کرد. اگر باتری لپ تاپ خالی شد قبل از آنکه آن را به شارژ بزنیم هرگز دستگاه را روشن نکنیم. باتری های لیتیومی لپ تاپ معمولاً دو تا سه سال عمر مفید دارند. البته عمر مفید دستگاه به عواملی چون شرکت سازنده دستگاه، فناوری ساخت و غیره ارتباط دارد.

دومین مورد در نگهداری باتری لپ تاپ دل این است که لپ تاپ در معرض دما و گرمای بالا قرار نگیرد زیرا دمای بالا باعث میشود که عمر باتری کاهش یابد. همچنین همیشه به آزاد بودن راه های تهویه هوای دستگاه باید مطمئن بود و موجبات آن را باید فراهم کرد. استفاده از فن های دستگاه که به وسیله usb کار میکند شاید دستگاه را خنک کند اما عمر باتری را بسیار کاهش می دهد.

امتیاز خود را وارد نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *